Ruční práce se nedá uspěchat

Sdílejte

Pokud máte rádi kožené doplňky a fascinuje vás kvalitní ruční práce, produkty od Ondřeje Šímy rozeznáte na první pohled. A to i přesto, že logo schovává zásadně dovnitř tašek a peněženek a spíše než na extravagantní modely sází na detail a kvalitu materiálu od těch nejlepších evropských koželužníků.


odvážnějším zákazníkům. Jak sami s nadsázkou říkají, „ne všechno musí být černé a hranaté“. Ve vzorníku mají 170 odstínů barev, ze kterých společně s klienty vybírají nejlepší kombinaci. Zákazníky vnímají jako spolutvůrce. Ondřejova vášeň k ruční práci a obdiv ke kůži a jejím vlastnostem sahá až do dětských let. „V turisťáku jsem se přes naši vedoucí dostal k mistru sedlářovi, kterému jsem už na základce chodil pomáhat. A po revoluci jsem ten obor začal studovat. Dělat tašky do obchodu nebo výstroj pro hokejisty mě ale nelákalo. Chtěl jsem dělat sedlařinu, vyrábět jezdecké potřeby. No a proto jsem si hned po škole otevřel svou první dílnu, abych mohl dělat to, co jsem měl rád. To mi bylo osmnáct.“

První zázemí našel v Říčanech, kde tvořil produkty pro koně, historický šerm a časem i pro filmaře. „Pak jsme se přesunuli k firemní klientele a tvorbě jejich dárkových předmětů. No a po tomto období už přišla fáze zakázkové výroby. To už se ke mně připojila kolegyně Daniela Marková, se kterou tvoříme už sedmnáct let.“ Z Říčan přesunul Ondřej celou výrobnu do Vršovic, ze kterých se časem přestěhoval do pražských Hodkoviček, kde společně s Danielou tvoří dodnes.

„Začít se zakázkovou výrobou byl přirozený vývoj. Chtěli jsme tvořit pro zákazníky předměty co nejvyšší kvality. Všechno děláme ručně, používáme tradiční řemeslné postupy, snažíme se získat ty nejlepší materiály, pro které jezdíme do Itálie, Francie a Belgie. Nikdy si svou práci neulehčujeme, používáme komplikované postupy. Občas se nás lidi z oboru ptají, proč například šijeme podšívku ručně, proč si tu práci tak moc ztěžujeme, nevyrábíme sériově. Nám se ale ta složitost líbí, i když pro funkci nemusí být v určitých případech rozhodující. Je to krásná pečlivá práce, i když občas hodně náročná.“ (smích)

Důraz na detail je pro jejich produkty typický. I proto si ale na jejich produkty počkáte i několik měsíců. „Vytvořit kvalitní produkt trvá, čas je v tvorbě důležitý. Žijeme ve zrychlené době. Setkali jsme se i se zákazníky, kteří nebyli ochotni čekat a nakonec šli ke konkurenci. Snažíme se jim to ale vysvětlovat, ruční práce se nedá uspěchat. Většina lidí tomu nakonec porozumí.“ A že se čekat vyplatí, potvrzuje několik tisíc spokojených zákazníků. „S Danielou jsme oba hodně pečliví, zároveň se hodně věnujeme designu.

Vše ale tvoříme ve spolupráci se zákazníkem, je to takový náš společný projekt.“ Do povědomí veřejnosti se ale nedostali jen kvůli poctivosti, s jakou přistupují k brašnářskému řemeslu. Nemalou zásluhu na tom mají i sociální sítě a to, jak je umí Ondřej pro svůj byznys využít. „V propagaci nám určitě pomohl Instagram. Během poměrně krátké doby jsme získali padesát tisíc sledujících, což je docela dost na to, že ukazujeme řemeslo a jeho postupy. A ne to, jak jsme krásní. (smích) Také se o nás několikrát zmínili na odborných fórech v Americe, Japonsku nebo Číně, díky čemuž jsme začali šít i pro zahraniční trhy.“

Popularita kožených výrobků neklesá, a tedy ani zájem o produkty od firmy, která nese Ondřejovo příjmení. Lidem vyhovuje jejich elegantní vzhled a také dlouhý život, který je pro přírodní materiály typický. S patinou vám vydrží i desítky let, a podporuje tak trend udržitelnosti, v rámci kterého dává smysl nakupovat a vlastnit méně věcí, a snižovat tak zanesení planety rychlou módou. „Šijeme tašky, peněženky, pásky a řemínky na hodinky. Co kus, to originál. Jsem přesvědčen, že je lepší mít méně věcí, ale víc těch svých, srdečních kousků. Jeden pán se kolem nás motal několik let, než našetřil na svou vysněnou tašku, kterou jsme měli čest pro něj vytvořit. Ta mu teď může vydržet klidně i celý život. Takové příběhy mám rád,“ uzavírá Ondřej Šíma.

Pokud se Vám líbil článek, budeme rádi když jej nasdílíte.