Odvážné ženy v IT světě

Sdílejte

Markéta a Alžběta se pustily do oblasti, ve které je většinou mužská převaha, a přitom neztratily nic ze své autenticity a ženskosti. Založení hiringové agentury se specializací na IT jim otevřelo obrovské možnosti.


Znáte se tedy dobře natolik, že jste se založením firmy šly i do možného rizika ztráty přátelství?
M: To si myslím, že ne. S  Bety jsme se znaly, byla tam vzájemná sympatie, ale rozhodně jsme nebyly nejlepší kamarádky. Pohybujeme se v kolektivu, kde jsou všichni ambiciózní, mají své vlastní firmy a raději riskují neúspěch, než aby jen prahli čistě po výdělku. To nás podobným způsobem motivuje a cítíme se mezi svými dobře.
A: Paradoxně se to změnilo právě tím podnikáním. Máme to úplně naopak. Založily jsme si firmu jako běžné kamarádky a staly se z nás nejlepší kámošky. Celý ten život kolem podnikání, problematika s tím spojená, náš vztah naopak velmi posílila.

Jaké hodnoty nebo principy definují vaši společnost Reeva?M: Profesionalita, zábava, upřímnost a rychlost. Slibujeme jen to, co dokážeme splnit a vše říkáme na rovinu, příjemné i nepříjemné věci. Cítíme, že nás za to klienti mají rádi a váží si nás tak jako my jich.
A: Interně v týmu jsou to respekt, vzájemná důvěra a maximální transparentnost. Nemáme problém nechat tým nahlédnout do našich čísel, každý je plnohodnotnou součástí firmy. Jsme primárně ženský kolektiv, což si někdo neumí představit, nám to ale funguje. Jsme tým silných osobností s různým zaměřením. Je zajímavé, že když se řekne HR nebo recruitment, asi se všem vybaví „holky z HR“, ženy. Když se ale podíváte, kdo většinou náborové agentury vlastní, jsou to muži.

Jak máte rozdělené role ve firmě?
M: Reevu jsme si založily společně s Bety. Po víc než deseti letech praxe v korporátu jsem věděla, že je potřeba se posunout. Začínala jsem v hiring agenturách, byla součástí budování významných IT center mezinárodních firem v Praze, začínajících od prvního zaměstnance, podílela se na projektech v startupovém prostředí a několik let vedla interní Talent Acquisition. Založení vlastní firmy, do které můžu dát to nejlepší ze sebe, pro mě byl vstup do neznámých vod, ale stalo se to s nejlepší možnou parťačkou.
A: Já jsem přes šest let působila v agentuře a poznala velké množství klientů a firem. Jsou lidé, kteří dělají v agentuře celý život, přináší to hezké peníze bez odpovědnosti za firmu, ale naše motivace k založení byla i ta, že si to chceme dělat podle sebe, s možností výběru, s kým budeme pracovat, do čeho investovat a jakým způsobem.

Co odlišuje Reevu v oblasti náboru IT talentů od ostatních IT náborových agentur?
M: Tuto otázku dostáváme velmi často a chtěla bych na ni konečně odpovědět nějak sofistikovaně, ale odpověď zní jednoduše. Dodáváme. Dodáváme to, na čem se s klientem domluvíme. Dostaneme zadání a dokud ho nesplníme, tak s prací nekončíme. Pokud se něco nedaří, hledáme příčiny a řešíme je. Ať už společně s klientem, se kterým nemáme díky svým zkušenostem obavu sdílet problematiku napřímo, nebo tam, kde je to možné, řešíme problémy samostatně. Hlavním cílem je splnit správně zadání klienta a ještě mu přitom zkontrolovat interní nastavení a procesy, pokud je to účelné.
A: Tím, že firma je malá a na jejím úspěchu nám velmi záleží, s čistým srdcem mohu za nás za všechny říct, že ke všemu přistupujeme s maximální péčí a energií, a i když potřebujeme vydělávat peníze, na prvním místě nám záleží na naší společné i individuální vizitce.

Vaše služby pokrývají širokou škálu oblastí od náboru po poradenství, budování a posílení značky klienta. Můžete nám vaše služby popsat a představit formy spolupráce?
M: Naše nejoblíbenější forma spolupráce je tzv. RPO (Recruitment Process Outsourcing). Klient si nás půjčí, my do firmy docházíme, dostatečně ji poznáme i zevnitř a máme kontrolu nad celým procesem najímání nových talentů. Můžeme dát klientovi efektivní zpětnou vazbu, navrhnout případné změny jejich zavedených procesů a myslím, že jsme nakonec přidanou hodnotou pro celou firmu klienta. Pokud vám jde o rychlost a efektivitu, je to nejlepší cesta, dosáhneme tak na desítky nástupů.
A: Tou druhou formou je spolupráce externí nábor. Vhodné kandidáty hledáme na základě dodaných kritérií, klienta interně neznáme a výsledky se také dají dosáhnout, ale tato forma není preferovaná pro dlouhodobější spolupráci a pro více pozic.

Který aspekt vašich služeb považujete při náborech za nejúčinnější?
A: Jedná se o mix několika věcí. Máme přehled o technologiích a propojení jednotlivých týmů. Od infrastruktury, vývoje, po aktuální trendy, jako data science a blockchain. Orientujeme se na pracovním IT trhu a věnujeme péči propojení potřeb kandidátů a klientů. Je důležité ujasnit si, v jaké životní fázi člověk právě je a jestli je pro něj priorita flexibilita nebo kariérní žebříček. Jedině tak najdeme správné lidi na správné pozice.
M: A kromě toho spolu vytváříme kulturu ve firmě našich klientů, aby lidé, kteří nastoupí, byli spokojení a udrželi se tam. Je to součást našeho úspěchu a naše vizitka. Organizujeme jménem klienta večeře, vinobraní, sportovní i jiné akce, snažíme se zlepšit celé prostředí uvnitř firmy po všech stránkách. Dále to hezky funguje při doporučování stávajícími zaměstnanci. Pokud jsou spokojeni, doporučují práci svému okolí. Tím nás sice postupem času můžou jako agenturu nahradit, ale i to je cíl naší práce, nechytat jen ryby, ale dát našemu klientovi prut.

Stíháte se samy vzdělávat v neustále se měnících IT technologiích a do jaké míry je to pro vaši práci potřeba?
A: Tím, že nás práce baví a máme ji rády, tak se vzděláváme automaticky. Když jdeme ke klientovi, tak nás opravdu zajímají jeho služby a chceme proniknout do toho, jak funguje. Pokud by třeba klient vyvíjel AI program, tak se snažíme co nejlépe pochopit, jak tento program funguje.
M: Musíme pochopit technickou i byznysovou stránku věci. To mě na mé práci hrozně baví, děláme na projektech, kde se řeší tvorba decentralized finance, blockchain, ale také třeba umělá inteligence pro zemědělské stroje. Je to velmi rozmanité.

Kladete si za cíl zlepšit náborový proces pro všechny zúčastněné. Jak zajišťujete plnění této mise z pohledu kandidátů?
A: Pro nás je důležité vždy u konkrétního kandidáta projít celou jeho cestou. To znamená od našeho prvního kontaktu až po případné zamítnutí či přijetí. I když si některé kroky klient řeší sám, ideální je, když jsme součástí všech složek náborového procesu. Zvlášť důležitá je naše přítomnost u technických kol. Technicky zdatní lidé mohu být někdy méně zdatní v mezilidské interakci a pokud se dozvíme pouze negativní rozhodnutí bez kontextu, pak nemůžeme ani jedné straně dát relevantní zpětnou vazbu.

Můžete s námi sdílet nějaký osobní úspěch nebo výzvu v souvislosti s vaší prací? Nedávno jste oslavily první rok působení, jak jste zhodnotily vaše úspěchy a neúspěchy?
M: Po prvním roce fungování jsme v plusu, splatily jsme, co jsme investovaly a jsme schopné ještě uživit další tři lidi. Zpětné vazby od našich klientů jsou pozitivní a spolupráce nám prodlužují, to je za nás nejlepší vizitka.

Jak vybíráte své kolegy, resp. kolegyně do týmu? Skoro to vypadá, že procházejí nejen technickým a vědomostním výběrovým řízením, ale musí obstát před porotou hodnotící jejich krásu.
A: Rozhodně souhlasím, že jsou znát naše vysoké nároky od toho, jaký je člověk uvnitř, až po to, jak vypadá. Stejné nároky máme i na sebe. Ano, holky jsou fakt kočky a dělají skvěle svoji práci, no neberte je.

Jak si představujete Reevu za dalších pět let a jaké kroky podnikáte k dosažení těchto cílů?
A: Tohle je na našich pohovorech zakázaná otázka.(směje se) Nemám cíl mít agenturu o stovce lidí poskytující služby v polovině Evropy. Čím větší firma, tím hůře udržuje vysokou kvalitu. Chceme mít hezkou firmu, být na takové úrovni, že si můžeme vybírat klienty, dodávat tu nejlepší práci s přiměřeným ziskem.
M: Nechci se dostat do stavu, že budeme chtít stále více. Chci dobře pečovat o to, co mám. Ráda bych, abychom firmu uměly ve správný čas začít posouvat i v jiných oblastech. Zapojit se do vzdělávání mladých lidí ve vyloučených lokalitách, domovů, školit je v oblasti výběru kariéry a kariérního růstu, začít s kurzy pro děti, komunitně pomáhat.

Máte nějaké tipy pro firmy nebo potenciální kandidáty, kteří se chtějí zlepšit ve svých náborových procesech nebo postoupit v kariéře v IT?
A: Nechte si poradit od odborníků. Spousta firem si myslí, že HR a recruitment je moderní výmysl a vše si nejlépe udělají sami. Bez těchto oddělení nemusí správně fungovat pospolitost lidí a firma jako taková. Co se týče kandidátů, může profesionál také velmi pomoct. Správně napsaný životopis, dostatečná příprava na pohovor, konzultace, to vše může rozšířit jeho možnosti na trhu práce.
M: HR a recruitment je samostatný obor. Každý umí vařit, každý si dokáže udělat vajíčka stejně tak, jako každý nějak zvládne jeden pohovor. Je přece velký rozdíl mezi tím, jestli si pochutnáte, anebo jen něco sníte, abyste se najedli. Pokud máte kvalitní firmu na úrovni, chcete si dát Ambiente nebo hipsterský benedikty, aby to byl zážitek, a ne abyste jen někomu naflákali převařený míchačky.

Pokud byste měly říct jednu věc na závěr o vaší firmě, co by to bylo?
A: Jsme nejlepší, nejkrásnější a nejvtipnější hiringová agentura na trhu.

Pokud se Vám líbil článek, budeme rádi když jej nasdílíte.