Zrození legendy

Sdílejte

Když Ostrava v roce 2018 vypsala doposud největší architektonickou soutěž ve své novodobé historii na stavbu koncertní haly Janáčkovy filharmonie, v konkurenci 34 studií z celého světa zvítězil futuristicky působící návrh architekta a vizionáře Stevena Holla z ateliéru Steven Holl Architects sídlícího v New Yorku.


Architektura má tu moc navždy změnit tvář daných měst a lokalit. Jsou stavby, které se stanou legendami a jejich neodmyslitelnými symboly. Tou nejznámější ikonou je zaručeně Eiffelova ocelová dáma tyčící se nad Paříží z Martova pole. Stejně tak se stala symbolem Austrálie Opera v Sydney dánského architekta Jørna Utzona řadící se k mistrovským dílům architektury 20. století. Guggenheimovo muzeum architekta Franka Gehryho zase proměnilo baskické Bilbao z průmyslového a loďařského střediska na novodobou mekku umění. Nemusíme ale jezdit tak daleko. I v sousedním Polsku, v centru pomořanské metropole Štětín, vyrostla relativně nedávno jedna z dalších takto výrazných staveb – moderní koncertní hala přezdívaná díky své průsvitné bělostné fasádě „ledovec“. Architektonické duo Fabrizio Barozzi a Alberto Veiga za ni získalo v roce 2015 prestižní cenu Miese van der Rohe, kterou uděluje EU za významný architektonický počin.

Obdobnou cestou hledání a architektonických symbolů města se rozhodla vydat i severomoravská metropole Ostrava. Ta zejména díky spolupráci s významnými českými a světovými architekty začíná postupně měnit svoji tvář z „černého a ocelového města“ 20. století na kulturní metropoli 21. století s významným mezinárodním přesahem. Když Ostrava v roce 2018 vypsala doposud největší architektonickou soutěž ve své novodobé historii na rekonstrukci Domu kultury města Ostravy a výstavbu koncertního sálu, v konkurenci 34 studií z celého světa zvítězil futuristicky působící návrh renomovaného architekta a vizionáře Stevena Holla z ateliéru Steven Holl Architects sídlícího v New Yorku. Hollovy stavby vyznačující se hrou s liniemi a přirozeným světlem vstupujícím do interiérů uchvátily milovníky kvalitní architektury po celém světě.

Například jeho návrh Taiwan ChinPaoSan Necropolis s bělostnými oblouky a působivými průniky kulovitých tvarů si zcela podmaní divákovo oko již na vizualizacích. Tento „oceánský pavilon duší“ s výhledem na Pacifik navodí v obřadní kapli a přilehlém amfiteátru stav dokonalé kontemplace několika tisícům věřících a padesáti buddhistickým mnichům vedoucím modlitby. Pro Ostravu Steven Holl Architects ve spolupráci s českou platformou Architecture Acts z Prahy přináší dílo, které může směle konkurovat nejlepším hudebním sálům planety. Není tedy divu, že vítězný projekt, připomínající z ptačí perspektivy hudební nástroj uložený ve svém pouzdře, budí již několik let (od vzniku samotné architektonické studie) zaslouženou celosvětovou pozornost.

Největší světová platforma pro architekturu Architizer zařadila v roce 2021 projekt koncertního sálu a sídla Janáčkovy filharmonie mezi deset nejočekávanějších staveb světa. Komplex s koncertním sálem s třinácti sty místy v hledišti bude využíván jako hudební, kulturní, produkční a vzděláva- cí centrum a současně bude i sídlem Janáčkovy filharmonie Ostrava. Velmi zajímavý je i samotný Hollův tvůrčí proces.

Steven Holl, který je známý svojí fascinací různými vědeckými fenomény, hledá inspiraci nejen ve vědě, ale i v hudbě, filozofii, literatuře a dalších oblastech lidského poznání. Svoje prvotní vize ladí tak, že je ručně zaznamenává do akvarelového skicáku. Stejnou cestou vznikal i návrh koncertního sálu pro Ostravu. Holl o ní hovoří jako o „perfektním akustickém nástroji ve svém pouzdře“.

Dokonalý hudební nástroj však potřebuje i prvotřídního ladiče, tím je japonský mistr akustiky Yasuhisa Toyota z Nagata Acoustics, který patří k nejlepším světovým konzultantům na akustiku. Autor řady špičkových akustických řešení má za sebou bezmála 60 realizací. Patří k nim Suntory Hall v Tokiu, Walt Disney Concert Hall v Los Angeles nebo hamburská Elbphilharmonie. Zvukem od Yasuhisy Toyoty se pyšní také projekt Pařížské filharmonie postavené podle návrhu architekta Jeana Nouvela nebo moderní koncertní sál Polského národního rozhlasového orchestru v Katovicích. Akustický mág Toyota své koncertní síně vytváří po vzoru vinice – vineyard style. Hlediště je koncipováno tak, že samotné pódium je situováno uprostřed a kolem něj jsou terasovitě rozvrstveny galerie a balkony. Díky tomu je možné hudbu slyšet v prvotřídní kvalitě ze všech míst v sále tohoto intimního sdíleného prostoru.

Holl a Toyota jdou ve svých úvahách a konceptech ještě dál. Se svým až vědeckým zaujetím pečlivě nastudovali nejen hudební díla, ale i hudebně teoretické práce hukvaldského rodáka Leoše Janáčka. Právě Janáčkova „teorie sčasování“ (znějící, sčítací a scelovací) pro ně byla inspirací v uspořádání akustických panelů v sále. Unikátní je i koncept budovy samotné, kdy se vlastně jedná o symbiózu dvou stylově zcela odlišných částí. Holl své futuristicky pojaté „pouzdro na housle“ ze skla, betonu a kovu usadí na stávající budovu Domu kultury, kterou na přelomu padesátých a šedesátých let vyprojektoval a postavil architekt Jaroslav Fragner.

Právě propojení těchto dvou zdánlivě nesourodých částí budovy i jmen obou slavných architektů – amerického vizionáře Holla a významného tvůrce českého funkcionalismu Fragnera – vytváří zajímavé konsekvence. Fragner, který je podepsaný pod ceněnou dostavbou Karolina a rekonstrukcí Betlémské kaple v Praze, je mimo jiné také autorem řady vil a významných průmyslových objektů první republiky. Ve své práci se obracel nejen k evropským modernistům, ať už to byl Le Corbusier, nebo Fin Alvar Aalto. Miloval také největšího amerického architekta 20. století Franka Lloyda Wrighta, jehož pracemi se po svém návratu z cest po Americe nechal také inspirovat. Pokud by tedy existovalo nějaké architektonické nebe, ze kterého by mohl Jaroslav Fragner shlížet na současné dění v Ostravě, musel by cítit obrovské zadostiučinění. Bezmála šedesát let od jeho smrti se jeho stavba spojí s dílem jednoho z nejslavnějších amerických architektů současnosti. Minulost Ostravy se tak propojuje s její budoucností.

Pokud se Vám líbil článek, budeme rádi když jej nasdílíte.
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.