Oheň jako nástroj ničení i tvoření, lidské svědomí i nevědomí a naše odtržení od přírody i přirozenosti. To všechno zachycuje Christian Houge skrz svůj objektiv, a hlavně skrze zvířata. Jeho tvorbu, která vám dost možná nedá spát, představí pražská Bold Gallery.
Norský umělec Christian Houge strávil sedm let sbíráním vycpaných zvířat, často vzácných trofejních exemplářů, která v rámci fotografické série „Residence of Impermanence“ (Sídlo pomíjivosti) umisťuje na pozadí honosných tapet anglické viktoriánské éry. Tato kombinace je podle něj odrazem lidského ega a naší nenasytné touhy dobývat, což má za důsledek ztrátu sounáležitosti s přírodou, na níž jsme ve skutečnosti závislí.
Houge se proto rozhodl vycpaná zvířata symbolicky osvobodit a jako nástroj zvolil oheň. „Uzavírám tak koloběh. V hmotném světě ničím předmět a tím ho odstraňuji z trhu a zabraňuji dalšímu prodeji. Součástí procesu tohoto aktu pálení je zřeknutí se kontroly, zatímco plameny a zvíře vytvoří konečnou scénu na portrétu.
Zvíře dostává poslední nádech života a důstojnosti po tom, co bylo kvůli lidské idealizaci přírody uvězněno,“ dodává umělec. Hougova vizuálně poutavá, avšak zároveň znepokojivá díla upozorňují na současné environmentální problémy a na často rezignovaný postoj ze strany člověka.
Jeho díla, která budou od dubna v Bold Gallery k vidění, ukazují, kam jsme jako druh dospěli a konfrontují konzumní společnost s křehkostí přírody.
„Když kameru namířím na něco venku, namířím ji také do svého nitra a objevuji v sobě věci, které jsem nečekal. Skrze svoji práci chci vybízet ostatní, aby také nahlédli do svého nitra a na svůj vztah k širším souvislostem,“ popisuje svůj záměr Houge.
Výstava proběhne v termínu 28. 4. – 28. 5. www.boldgallery.art