V dialogu

Sdílejte

Pro odvážné pokusy o propojování historické a soudobé architektury nebylo u nás dlouhou dobu místo. Díky úspěchu několika výjimečných realizací se ale možná začíná blýskat na lepší časy.


Architektura je často boj. Boj s časem, penězi, technologiemi i předsudky. Ani sebegeniálnější návrh architektů a architektek totiž nezaručí, že projekt dostane zelenou. Tvůrci musejí kličkovat mezi různými (a často protichůdnými) požadavky investorů, úřadů, stavebních firem i veřejnosti. Důležitou výbavou architektů je proto schopnost vyjednávat a prezentovat výhody jejich řešení.

Málokdo dokáže architekty v tomto ohledu přivést k většímu zoufalství než památkáři bránící status quo, kteří vehementně odmítají nové a neprověřené postupy. Ti mají totiž tendence  neochvějně lpět na své pravdě „až do roztrhání těla“ a brzdit vývoj, hledání nových cest. Jak by ale vypadala naše města, kdyby takový postoj zaujímaly i předchozí generace? Kdyby se gotika nesměla dotknout románských staveb a barokní architekti si zas nemohli pohrát s renesancí? Byla by o dost chudší, o tom není pochyb.

Propojování nového se starým totiž pokaždé nabízí jedinečnou možnost vytvořit něco nečekaného, vzrušujícího, něco, co tu dosud nebylo. Zachovat důležité prvky minulosti a obohatit je o moderní vrstvu totiž může přinést takové kvality, na které žádná novostavba ani věrná obnova původního stavu památky nikdy nedosáhne.

Architektura je krásná ve své rozmanitosti přístupů k řešení jednoho problému. To, co funguje na jednom místě, může být jinde úplně mimo. Je ale potřeba hledat nové příležitosti a dávat prostor dobře odůvodněným experimentům. Minulost může vést v architektuře se současností podnětný dialog. Dokazují to také tři výjimečné české realizace z poslední doby, které vznikly jen díky odvaze tento dialog navázat.

Pokud se Vám líbil článek, budeme rádi když jej nasdílíte.
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.