Mohou být předměty přinášející štěstí ostré, minimalisticky přímočaré a hranaté? Nedomníváme se. A s námi i designéři, kteří už mají plné zuby diktátu okleštěného, z Bauhausu vycházejícího stylu, kterému se alibisticky říká nadčasový. Nadčasový může být i styl eklektický, maximalistický, plný oblých a objemných tvarů. Důkazem může být návrat estetiky 70. let, která je vše, jen ne umírněná a racionální.
Opět si spárujeme ty nejzajímavější příklady takových předmětů, uvedených v poslední době na našem i zahraničním písečku. Značka Sé collections postavila svoji novou kolekci na holdu undergroundovému diskotékovému hnutí 70. let a atmosféře afterparty v Londýně či New Yorku. Jako byste se ocitli v Clubu 54 nebo brzy ráno ve studiu Andyho Warhola. Při jejím představení v Miláně a Londýně uprostřed věrohodné scénografie trůnily novinky – oblé křeslo a sofa Oshun od Iniho Archibonga a pohovka Grace od Niky Zupanc, která je jako žížala složená z úzkých článků. Cituje jednu velkou ikonu – nekonečnou modulární pohovku Non Stop od De Sede z roku 1972.
Česká obdoba? Rozhodně nová pohovka Hide & Seek od našeho oblíbeného dua Lexová & Smetana nebo postel Libra od studia Jana Plecháče. Ti první při navrhování jednotlivé polštáře skládali volně k sobě, až vznikla konečná forma sedačky, Honza Plecháč zase za postel vložil čelo výraznější než ona sama. Díky němu vynikne přistavená ke zdi i volně v prostoru, kde se stane působivým předělem. V tmavé kůži se Libra stává luxusní záležitostí, zatímco barvy ji posouvají do italského stylu 70. let.
Plné tvary či obliny, nebo obojí naráz, se vrací i do oblasti doplňků. Zaujala nás podobnost zrcadel od nového designérského uskupení Nic Novýho s díly americké tvůrkyně Amelie Briggs. Česká kolekce zrcadel Hello Gorgeous dává vyniknout baroknímu ideálu v podobě elipsy a plastickému rámu, v němž rozkódujete jednotlivá slova, citující někdy slogany současnosti – například „Live your dreams“. Stejně hravá jsou až sochařská díla Amelie Briggs, která formuje nepravidelné antropomorfní objekty.
Vznikají experimentováním s materiály, jako je latex, olej, panel a sklo, většinou odpadovými. Dalším trendem v doplňcích je návrat lamp se skulpturálními nohami. Skvělou ambasadorkou měkkého tvarosloví je podle nás v Česku žijící Pauline Hagan, která ho začala razit nejprve u závěsných mobilů, pak u svícnů, až letos na podzim skončila u lamp. Když jsme viděli nový tvar lampy Hebe od severské značky Ferm Living, hned jsme si obě pomyslně spojily do stejné rodiny. Kdo je na scéně sběratelského designu výraznou nastupující osobností, která není rozhodně žádným minimalistou? Umělecký truhlář Jakub Vávra.
Možná jste jeho jméno poprvé zaregistrovali v rámci společného projektu MPKJVLJS, i současné kusy Jakuba Vávry si drží příbuzný rukopis používající asymetrické tvary, barvy, intarzie, a momenty překvapení. Jeho kabinety, šperkovnice, stoly, to vše je zdobné, ale ne nějakým kýčovitě přehnaným způsobem, ale s citem pro současnou estetiku. Chvílemi si nejste jistí, jestli je věc novodobá, nebo jestli náhodou některé prvky nejsou padesát let staré. Každý kus nábytku je originál vytvářený ručně s důrazem na překvapivý detail. Stejným způsobem jako Vávra tvoří i Vídeňák Felix Muhrhofer. Také pro něj je důležitý povrch, haptika objektů a to, aby dosáhl nejvyšší možné řemeslné kvality a hodnoty. Specializuje se především na stoly, které mají kamenné desky s intarziemi à la terazzo. Už je vidíme na nějaké společné výstavě…