Michaela Wady se už několik let věnuje propojování technologií a vzdělávání – s důrazem na praktičnost, srozumitelnost a lidský přístup. Založila CODE Rebels a později i divizi Handy AI. Věří, že technologie by měly lidem sloužit, ne je zahlcovat.
Jste zakladatelkou CODE Rebels a divize Handy AI. Co bylo tím prvním impulsem?
Prvním impulsem bylo před osmi lety hned několik věcí najednou. Jako maminku tří dětí generace Z mě překvapil obsah a časová dotace výuky informatiky na školách. Připomínalo mi to učivo, které jsem se sama učila na základní škole. A to už je opravdu pár desítek let zpět. Zároveň jsem pozorovala, jak rychle se rozvíjejí technologie a jak snadno jsou dětem dostupné například přes YouTube, kde moje děti sledovaly ostatní, jak hrají hry. Technologie byly doslova všude. A mně začalo vadit, že děti netvoří, ale pasivně obsah konzumují. Náhodou se mi tehdy dostal do ruky vizuální programovací jazyk Scratch. A byl to pro mě silný signál vytvořit program pro děti, který je podpoří v přemýšlení, tvořivosti, práci s fantazií a zároveň jim pomůže lépe porozumět školnímu učivu. Další faktor byl i ten, že jsem působila vždy v IT oblasti.
Bylo zřejmé, že technologie jdou rychle dopředu a klíčem k úspěchu je umět je ovládat. V případě Handy AI to byla přirozená reakce na poptávku z mého okolí – přidat do naší nabídky vzdělávání také kurzy pro dospělé zaměřené na orientaci ve světě umělé inteligence. AI se najednou stala velmi diskutovaným tématem, všude se o ní mluvilo a lidé cítí potřebu se v ní zorientovat. Naším cílem v Handy AI je pomoci lidem pochopit, jaké nástroje jsou dnes dostupné, jak se v nich vyznat, srovnat možnosti bezplatných a placených verzí, a především jak z těchto nástrojů získat co nejlepší výstup v co nejkratším čase. Nabízíme workshopy, které stavíme na praktickém přístupu, během nichž si účastníci nástroje sami vyzkouší. Chceme, aby z našich workshopů odcházeli s konkrétními dovednostmi, které mohou okamžitě využít ve svém každodenním pracovním životě.
Snahou CODE Rebels je přiblížit dětem od šesti let svět programování srozumitelnou, hravou a smysluplnou formou. Kde a jakým způsobem taková výuka probíhá?
Jak už jsem zmínila, začínali jsme před osmi lety. Tehdy jsme se věnovali výhradně prezenční výuce formou kroužků přímo na spolupracujících základních školách. Ty byly koncipovány jako odpolední aktivita. Jako maminka tří dětí jsem v tom viděla velký smysl. Rodiče nemuseli fungovat jako „taxikáři“ a rozvážet děti po kroužcích. My jsme prostě přišli za nimi, přímo do škol. S covidem přišla zpočátku nutnost, ale později i příležitost přesunout výuku do online prostředí. To nám umožnilo otevřít kurzy i dětem z lokalit, kde bychom jinak nebyli dostupní. Dnes nás najdete jak na školách (např. Nový PORG, NIKA, ZŠ Ohradní, Duhovka, některé SCIO školy nebo ZŠ Šutka), tak především v online prostoru, kde s kurzy začínáme vždy první týden v říjnu a v únoru.
Kolik lektorů máte v týmu a jak probíhá jejich výběr?
V týmu máme aktuálně 18 lektorů. Často je oslovujeme na základě doporučení. Chceme lidi, kteří mají chuť předávat to, co sami v IT dělají a znají. Naši lektoři procházejí výcvikovým obdobím, kdy se účastní lekcí, poznávají výukový plán, a než převezmou vlastní skupinku, vedou lekce pod dohledem zkušenějšího kolegy. Důraz klademe na to, aby uměli látku předat interaktivně, zábavně a tak, aby se děti skutečně něco naučily.
Kolika dětem se lektor věnuje?
Naše skupinky mají maximálně 8 dětí, průměrně 5–6. Je to záměr, aby lekce byly opravdu interaktivní a každé dítě mělo prostor.
Pořádáte dokonce příměstské tábory. Kde se letos budou konat a co přesně je jejich náplní?
Naše příměstské tábory pořádáme pravidelně v Říčanech u Prahy, kde jsme s CODE Rebels začínali, a v posledních letech také v Praze 6 – Dejvicích. I letos nabízíme dva turnusy, jeden na konci měsíce července a jeden na konci měsíce srpna v obou lokalitách. Každý den děti čekají dvě hodiny výuky a zbytek času trávíme venku – hraním her, sportem a společnými aktivitami. Dáváme si záležet na tom, aby děti zažily balanc mezi časem stráveným na počítači a pohybem, mezi soustředěním a odpočinkem. Děti rozdělujeme do skupin podle věku a úrovně znalostí. V nabídce máme například programování ve Scratchi, tvorbu her v Pythonu, 3D modelování nebo aktuálně i Úvod do světa umělé inteligence.
Poradíte si i s dítětem, které je digitálním světem zcela nedotčené?
Rozhodně ano. Naše kurzy jsou určeny pro úplné začátečníky i pokročilé. Pokrýváme věkovou skupinu 6–16 let a v každé úrovni máme přizpůsobený program. U začátečníků jdeme krok za krokem. A pokud přijde dítě, které už má pokročilé znalosti, zařadíme ho podle úrovně tak, aby se nenudilo a mohlo růst dál.
Mnoho rodičů se snaží děti z online prostředí spíše vytrhnout, vést je k jiným aktivitám. Vám jde ale o smysluplnost využívání technologií. Pracujete nějak i s rodiči svých malých studentů, aby pochopili, kde je ta zdravá míra?
Nejsem v pozici, abych určovala, co je přesně „zdravá míra“. Věřím spíš na selský rozum. Technologie jsou dnes nedílnou součástí našich životů a děti se už rodí do světa, který je technologiemi doslova obklopen. Hudba, aplikace na výuku jazyků, sociální sítě, všechno je dostupné na jedno kliknutí. A pokud chtějí děti zapadnout mezi vrstevníky, přirozeně komunikují online přes telefony nebo počítače. V CODE Rebels nabízíme cestu, jak technologie využívat smysluplně. Kurzy programování jim dávají možnost tvořit, nejen pasivně konzumovat. Zároveň ale klademe důraz i na rozvoj dalších dovedností: komunikace, týmovosti, schopnosti učit se z chyb. Dítě by mělo zažít svět technologií, ale i ten reálný jako jít ven, sportovat, učit se soustředit a zároveň umět i „vypnout“. Tento balanc vnímám jako zásadní. Technologie ano, ale s vědomím, co mi přinášejí, a hlavně tak, aby mi nezabraly všechen čas a prostor pro jiné důležité oblasti života. Technologie jsou skvělý sluha, ale špatný pán, a právě to je i naše hlavní motto.
Které nástroje a technologie využíváte sama nejčastěji a jak si udržujete potřebný balanc?
Kromě běžných aplikací v telefonu, jako jsou mapy, aplikace na hudbu nebo internetové bankovnictví, denně používám také celou řadu nástrojů pro komunikaci se zákazníky a propagaci našich služeb. Patří sem sociální sítě, vyhledávače a další digitální platformy. To všechno lze dnes výrazně zjednodušit a zrychlit pomocí nástrojů umělé inteligence. Mým nejčastějším pomocníkem je ChatGPT, který podle mě začíná konkurovat i některým grafickým generativním AI nástrojům. Pro mou práci je to víc než dostačující. Protože ale těch nástrojů existuje opravdu hodně a může být těžké se v nich zorientovat, nabízíme v rámci naší divize Handy AI kurzy vzdělávání pro veřejnost a firmy. Učíme, jak AI nástroje efektivně využívat v praxi a jak si díky nim osvojit potřebný Skill Mix pro dnešní digitální svět. A jak si udržuji potřebný balanc? Musím říct, že jsem do své práce opravdu ponořená, dává mi smysl a baví mě. Ale kromě toho, že jsem podnikatelka, jsem také máma tří dětí ve věku 13, 15 a 17 let, to znamená být tak trochu stále ve střehu. (smích) Miluji pohyb, běhání a nově i jógu. A jako důkaz, že věk je opravdu jenom číslo, jsem se díky svému příteli v loňském roce poprvé postavila na snowboard a zkusila surf. Tyto zimní i letní sporty mě naprosto pohltily stejně jako příroda, hory a oceán.
Handy AI je mladší divizí CODE Rebels, která reaguje na aktuální potřebu zorientovat se v oblasti umělé inteligence. Tady jsou cílovou skupinou firmy. Dotýkáte se toho tématu i v rámci dětských programů?
Ano, AI je oblast, která se vyvíjí tak rychle, že vnímáme jako klíčové začít s její osvětou i u dětí. Od října proto spouštíme nový kurz, ve kterém se děti naučí pracovat s AI nástroji, které jim mohou pomoci lépe se orientovat v učivu, pochopit látku nebo si ji představit jiným způsobem. Dnešní generace dětí má kolem sebe násobně více informací než kdykoli předtím a je důležité, aby se v nich uměly zorientovat. Naši předkové řešili jednotky informací, my stovky a naše děti pracují s tisíci. V kurzu se děti seznámí s tím, co to vlastně AI je, odkud se vzala, jak funguje strojové učení a jaké jsou její výhody, ale i rizika. Učíme je například rozpoznávat tzv. halucinace (nepravdivé nebo smyšlené informace), pochopit princip deepfaků nebo to, jak snadno lze napodobit hlas. Nejde nám jen o to, aby děti technologie používaly. Chceme, aby jim rozuměly, uměly se v nich bezpečně pohybovat a věděly, na co si dát pozor.
Co je hlavním cílem, společnou myšlenkou pro vaše aktivity?
Učit se něco nového. Především osobní rozvoj, ať už jde o děti, nebo dospělé. Rozšířit dovednosti, naučit se něco nového, zorientovat se ve světě technologií, umět si vytvořit vlastní hru, naprogramovat web nebo vytisknout model ve 3D. Ale také objevit radost z tvoření a schopnost chápat svět kolem sebe v širších souvislostech.
Jaký máte plán/sen do budoucna?
Mým snem je, aby děti měly nejen možnost, ale i chuť učit se a rozvíjet. Aby dokázaly správně uchopit vše, co jim tento svět nabízí, s potřebným balancem. Aby technologie využívaly jako nástroj, uměly je ovládat, ale nikdy se jimi nenechaly ovládnout. Aby si uvědomovaly jejich sílu, přínos pro konkurenceschopnost, ale zároveň znaly i možná rizika. Přeji si, aby chápaly, jak důležitý je pohyb, komunikace, empatie, schopnost vyjádřit emoce, naslouchat druhým a zvládat i náročné životní situace. Mým cílem je dostat CODE Rebels mezi co nejvíce dětí a neustále přinášet kurzy, které budou smysluplné, hravé a motivující. A díky Handy AI chci pomáhat lidem získat přehled a dovednosti, jak využívat umělou inteligenci ke svému prospěchu prakticky, bezpečně a efektivně.