Oheň, prach a nicotnost. U rituálů, které poslední dekádu zachycuje skrze objektiv norský umělec Christian Houge, hraje hlavní roli oheň a jeho síla destrukce. Bold Gallery nyní představí Hougeovy nejnovější fotografické cykly, které mimo jiné odkazují na memento mori.
Jméno Christiana Hougeho je ve světě umělecké fotografie spojováno s ohněm, taxidermiemi a spoustou popela. Jeho kritická analýza vztahu mezi člověkem a přírodou vedla k tomu, že se téměř deset let věnoval cyklu Residence of Impermanence (Chrám pomíjivosti), během nějž rituálně pálil nasbírané taxidermie a tento proces podrobně dokumentoval. Dominantním prvkem je pro něj oheň, který můžeme vnímat jako odkaz na pohřební rituály nebo jako element očištění a transformace.
Fascinace tímto živlem fotografa neopouští ani u nejnovějšího cyklu, jenž je nazván Vanitas, tedy nicotnost. V této sérii pracuje Houge s kompozicí v podobě zátiší, která je sestavená z objektů, jako jsou vadnoucí květy, dohořívající svíce, hnijící ovoce, a hlavně pravé lidské lebky. Své kritické zrcadlo v něm nastavil na člověka samotného, na pomíjivost naší existence a tabuizované role smrti ve „vyspělé“ společnosti. Díky církvi měla docela jiné konotace než dnes, a právě na pozitiva přímé konfrontace se smrtí a uvědomění si pomíjivosti života, se snaží Houge ukázat. „Lidská lebka je jedním z nejsymboličtějších předmětů.
V průběhu dějin sloužila jako prostředek k lepšímu pochopení naší existence jak z fyzického, tak z existenčního hlediska,“ vysvětluje umělec. Ve Vanitas je lidská smrtelnost zachycena opět skrze oheň, který je převozníkem do pomyslné nicoty. Ve stylizovaném zátiší díky němu dochází ke katarzi a fotografie nám umožňuje tento duchovní proces zachytit a uchovat. Tato série zároveň odkazuje na jeden ze základních uměleckých motivů, a sice memento mori, což latinsky znamená pamatuj na smrt. Oba fotografické cykly představí Christian Houge v rámci výstavy Chrám Světla už 20. října.