LU-CZE

Sdílejte

Kvalita českého skla, tzv. bohemian perfection, je ve světě stále vnímaná jako aktuální, ne jako zestárlé zaklínadlo exportérů, kteří usnuli na vavřínech. Především díky mladým společnostem jako Bomma, Brokis nebo Lasvit, které se na světovém trhu o pozornost rvou jako lvi. Sázka na řemeslo spojené se současným designem a šikovnými uměleckými řediteli jim vychází. Důkazem je uplynulý milánský design week, na kterém byli Češi nepřehlédnutelní.


Na veletrhu EUROLUCE měly naše značky největší stánky a také jedny z nejdelších front zájemců, tísnících se u vchodů do nich. Když se tady v Čechách poplácáváme po zádech, jak jsme v kategorii skleněných svítidel výborní, zavání to pro někoho malostí a sebestředností. Mezinárodní prezentace a reakce obchodníků, odborníků i běžných návštěvníků jsou ale skutečným lakmusovým papírkem, ukazujícím, jak si reálně v globální konkurenci stojíme. Po milánském design weeku musíme říct, že až nečekaně zářně. Jsme vidět, náš design má velkou odezvu, a hlavně mezi konkurencí vyniká, jeho postavení je na fantastické úrovni, s klidným srdcem srovnatelné s italskou produkcí. Abychom vám k takovému tvrzení přiložili i nějaké důkazy, pojďme se podívat na výběr nejhezčích českých novinek, které byly v Miláně odhalené. K jedné se váže i zvláštní rozhovor.

SANS SOUCI – BRANCHY

Martin Cháb, zakladatel a ředitel Sans Souci Lighting, šlápl na plyn a ke spolupráci nově přizval velké hvězdy světového designu. Kromě Karima Rashida také Williama Sawayu, což je osobnost přímo ikonická. Architekt a designér již v roce 1984 spolu s Paolem Moronim založil multidisciplinární studio, které také samo produkovalo nábytek, často ve spolupráci s takovými jmény jako Jean Nouvel nebo Zaha Hadid. Udávali trend po několik desetiletí. Měli jsme proto velkou radost, když nám William Sawaya potvrdil rozhovor týkající se jeho nového návrhu pro českou značku.

Dostal jste do Sans Souci nějaké zadání? Pokud ano, jaké bylo?

Nebylo nijak přesné. Chtěli návrh, který by byl víc emotivního rázu než technického. Neznamená to ovšem, že by Brachny byl konstrukčně jednoduchý, právě naopak – abychom dosáhli silného dojmu, na první pohled jednoduchého tvarosloví válců podobných větvím, museli jsme velmi řešit technickou stránku, aby LED technologie zůstaly skryté. Chtěl jsem navrhnout něco, co bude působit jasně, ale přitom k vám nějak hovořit, design se vás dotkne, vyvolá ve vás nějaký pocit. Na začátku jsem si dělal desítky skic, ale stále to nebylo ono. Návrhy byly příliš komplexní nebo podobné něčemu, co už existuje nebo existovalo. A tak jsem se v úvahách pustil hlouběji, až na úplný začátek, a ptal sem se sám sebe, co si představím jako nějaké prvotní světlo. Došel jsem až do prehistorie a nějakého záblesku, k představě ohně v lese, současně ale v kontextu moderního člověka k počátkům elektrifikace. A spojení těchto dvou idejí jsem dospěl k finálnímu designu svítidla Branchy. Prvotním modelem, na kterém jsme spolu se Sans Souci pracovali, byl ten velký, dlouhý, pak jsme ho poměrově zmenšovali, abychom se dostali k velikosti vhodné do menších prostor, jako jsou byty. Ještě se ladí snadnější instalovatelnost této menší verze.

Navštívil jste osobně továrnu Sans Souci, nebo jste vše řešili na dálku jako externí zadání?

To by nebyl můj styl, samozřejmě jsem se byl ve výrobě podívat a ocenil jsem, že mají hned několik oddělení pracujících s inovativními technologiemi, jako je nano coating (nano povlak), což ale není jediná specializace. Kromě toho mě zaujaly i řezací stroje, velmi pokrokové, a kromě toho tam samozřejmě pracují i velice schopní foukaři skla a další sklářští řemeslníci.

Prozradil byste nám, do jakého ideálního prostředí byste sám Branchy umístil?

Ten dlouhý vidím v jednací místnosti nebo nad jídelním stolem, menší třeba u zdi. Sám preferuji delší typ, který je expresivnější. Podle mě je perfektní, má naprosto vyváženou kompozici. Menší by se mi líbil ještě víc, kdybychom dokázali eliminovat střední disk a na svítícím objektu tím pádem bylo o jedno z okruží méně, ale zatím se to technikům ze Sans Souci nepovedlo. Ale budu na ně apelovat, aby to ještě zkusili. Méně by bylo v tomto případě více.

Co se mi na návrhu Branchy líbí, že když si ho představím viset třeba nad nějakou recepcí a nic bych o něm nevěděla, možná bych hádala, že je to nějaký vzácný vintage Murano kus.

Ano, to s vámi souhlasím, Je to dílo odborníků na pokovení, protože právě díky němu má svítidlo takový charakter, zvlášť typy se žlutým a růžovým pozlacením, stříbrné už vypadá víc futuristicky.

Jak vnímáte návrh v rámci svého vlastního portfolia?

Jako posun. Zase jsem se něco nového naučil. A také mám díky Branchy v portfoliu sériově vyráběný lustr, doposud jsem sice pár světel navrhl, ale byly to čisté atypové návrhy do mých architektonických projektů.

Už máte na stole nějaký další design, kterého se Sans Souci ujme?

Mám, ale nejprve je v plánu tyto první modely Branchy doplnit o další a vytvořit kompletní kolekci. Připravuji proto vertikální verzi, také montovatelnou na stěnu a stojací.

PRECIOSA – CRYSTAL GRID

„Naším cílem bylo vytvořit osvětlení, které přinese moderní minimalistický zážitek s výraznými geometrickými rysy. Výsledkem je modulární instalace, která světlem a energií rozzáří malé i větší prostory,” říká Michael Vasku, polovička kreativního dua Vasku & Klug. Drobné bublinky vytvářejí v ručně foukaných křišťálových komponentech malé jiskřičky, a ještě zintenzivňují svit, které svítidlo vydává. Nezastupitelnou roli v celkovém designu hrají také kovové komponenty svítidla, které přinášejí do křišťálových trubic nečekaný jas a barvu. Nasvícení do hrany komponentů je rovnoměrně rozjasňuje, rozsvěcuje z obou stran a nabízí široké množství možných dynamických světelných scén. Díky pravoúhlosti nabízí systém architektům a designérům nekonečné množství možností, jaké zářivé formace do prostorů navrhnout. preciosalighting.com

LASVIT – CONSTELLATION

Davida Rockwella k nové kolekci inspirovala třpytivá noční obloha New Yorku, respektive stropní malba na nádraží Grand Central Terminal tuto oblohu zpodobňující. Sérii utváří šest světelných designů – nové stropní svítidlo Ursa Minor ve tvaru Malého vozu, nástěnné svítidlo Cassiopeia a stolní lampa Gemini, odkazující na souhvězdí Blíženci. Tyto tři kusy rozšiřují kolekci, která dosud obsahovala horizontální lustr, nástěnné svítidlo a stojací lampu, přičemž každý z nich představuje souhvězdí Cassiopeia, Tri Star (pás souhvězdí Orion) a Polaris (Polárka). lasvit.com

BROKIS – TROTTOLA

Trottola navržená italským designérem Federicem Perim vyvolává vzpomínky na oblíbenou hračku z dětství – kolovrátek. Difuzor z poluprůhledného opálového skla rozehrává konstrastní hru stínů a světla. Stolní varianta je vybavena inovativním konektorem, který usnadňuje odpojení světla a jeho přesun po interiéru. brokis.cz

BOMMA – MUSSELS

Představte si jiskřivou vodu, hladinu, pod kterou zahlédnete dvě velké mušle. A pak další dvě a další… „Mušle, a zejména slávky, mě vždy fascinovaly svým jednoduchým, a přesto důmyslným tvarem. Každá z nich je originál, ale dohromady tvoří zajímavé kompozice. Nesou v sobě smysl pro eleganci a organičnost a také trochu tajemna,“ říká Václav Mlynář, designér kolekce a kreativní ředitel společnosti. bomma.cz

Pokud se Vám líbil článek, budeme rádi když jej nasdílíte.
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.