Nejlepší designéři České republiky si odnesli na konci dubna ocenění Czech Grand Design. Vybrala jsem pro vás ty nejúžasnější příběhy, které se skrývají za nádhernými produkty a objekty, za které ocenění získali.
Okolnosti nás mohou svádět k tvrzení, že nejúžasnější je to, že se vůbec letošní Ceny Czech Grand Design konají. Tedy že v takto složité době vzniká kvalitní český design. To ale rozhodně neodpovídá skutečnosti. Ceny Czech Grand Design jsou každoročně udělovány nejlepším produktovým designérům, grafikům, módním návrhářům, ilustrátorům, fotografům a designérům šperků.
Když se podíváme na finalisty letošního ročníku, je jasné, že oceněny budou mimořádné kolekce, častokrát připravované ještě v období před pandemií, které jsou naprosto plnohodnotné. Mezi nominovanými jsou ale i velmi osobní projekty, které vznikaly doma, v době, kdy se designéři díky omezeným možnostem společenského a kulturního života věnovali práci, na kterou dlouho předtím neměli čas. Mám radost, že i mezi výrobci jsou zcela mimořádné počiny, a že tedy není žádný důvod k chmurám. Naopak Ceny Czech Grand Design jsou i letos oslavou fantastického českého designu.
Zorya
Za každým nominovaným designérem se skrývá velmi vzrušující příběh. Loni v únoru se za mnou stavili na kávu Zdeněk Vacek a Dan Pošta. Byl to poslední den, kdy ještě existovali jako značka Zorya. Druhý den odjel Dan na dlouhou zahraniční cestu a plánovaný a pečlivě připravený rozchod se se vší elegancí stal skutečností. Byl to velmi emocionální moment a já jsem byla zvědavá, co se s oběma designéry bude dál dít. Na loňském Designbloku se Zdeněk Vacek představil jako sólový šperkař. Kolekcí, kterou nazval Báze, se obrací k sobě a ukazuje suverénního tvůrce, který zná sám sebe a svou „bázi“. Poprvé použil zlato, estetika kolekce je celkem drsná, zjemněná rafinovanými dekory.
Inspirací byly temné sny, lidské kosti, tělo v hmotě i nevědomí. A Zdeňka Vacka tato nádherná kolekce vynesla do finále kategorie Designér šperku. Společně s ním je v trojici finalistů další pozoruhodná autorka – Maria Kobelová. Původem slovenská autorka studovala na FDULS v Plzni jak šperk, tak keramiku. Vlastní značku založila teprve před třemi lety. Do finále se propracovala s nádhernou kolekců Euphoria, která má čtyři linie vycházející z různých typů euforie. Základním materiálem je lité stříbro ve větších formách s citlivě zasazenými drobnými drahými kameny. „Celá má tvorba je takový můj osobní deník, odráží, co prožívám.
Tak je tomu i v Euphorii. Tvorba šperku mě duševně uspokojuje, jsem šťastná a přátelé se mě občas ptají proč. Na začátku jsem si tedy položila otázku, co je štěstí, a kolekci zpracovala jako pohled na různé jeho podoby, protože každého dělá šťastným něco jiného. Kolekci jsem rozdělila na euforii životní, sexuální, party euforii a euforii lásky. Každá pracuje s vlastním tvarovým vyjádřením. Šperky z orgasmické euforie jsou doplněny českým granátem, party šperky černým diamantem, láska je určená nevinností čirého diamantu a životní euforie kombinuje barevné kameny a připomíná tak cukroví,“ vysvětluje Maria Kobelová.
LLEV
Dalším autorem, za kterým je v letošních Cenách nádherný příběh, je Studio LLEV. Ti získali finálovou nominaci za kolekce Myceelium a Sillencio. Manželé Eva a Marcel Mochalovi působí na české scéně autorského designu už od roku 2004. Období pandemie potom využili nejen k tomu, aby se naučili hrát na hudební nástroje, ale také k tomu, aby vyvinuli nový, zcela přírodní a kompostovatelný materiál vzniklý z podhoubí – mycelium. Z tohoto materiálu, na jehož vývoji, zejména barvení, dále pracují, zatím vyrobili svícny a stolky. Pracovní stanice Sillencio vytvářející intimní zákoutí s vůní lesa či louky je pak založena na využití přírodního, ekologicky lepeného povrchu Organoid vyrobeného uhlíkově neutrálním procesem v Rakousku.
Přístup designérů k zlepšení životních podmínek, k ochraně životního prostředí a v neposlední řadě vysoká estetická úroveň produktů, to všechno zaujalo Akademii designu a ta poslala Llev do finále. Do finále kategorie ilustrátor roku se probojovala kniha Apolenka z modrotisku, kterou ilustrovala dvojice designérů Jan Šrámek a Veronika Vlková. Jemnost akvarelů a nádherně dotažené detaily slouží k vyprávění příběhu techniky modrotisku, vzácného dědictví, které je nutné chránit. To si vezme na starost právě hrdinka jednoduchého příběhu pro děti, který je představen v knize. Dojímá všechny, děti i dospělé. Včetně mě.
„Dědeček měl rád i geometrické motivy složené z kruhů, čtverců, čárek, obloučků, trojúhelníků a křížků. Pravidelně se na látce opakovaly. Hvězdičkový a měsíčkový vzor připomínají noční oblohu. Otčenáškový vypadá jak babiččin růženec k modlení,“ píše autorka textu Romana Košutková.
A na závěr ještě jeden úžasný příběh, byť by se jich v rámci letošních Cen našla ještě celá řada…
Lasvit
Sklárna Lasvit má za sebou další úspěšný rok, získala několik významných cen za zrekonstruované sídlo společnosti v Novém Boru od architektonického studia OV-A Jiřího Opočenského a Štěpána Valoucha. A uvedla hned dvě nové kolekce, za něž získala nominaci na Výrobce roku. Obě byly vyvinuty ve spolupráci s mladými českými designéry Lukášem Novákem a Cyrilem Dunděrou. Závěsné svítidlo Spacey je specifické tím, že v něm Lukáš Novák pracoval s historickou technikou ručně zpracovávaného lithyalinu. Jedná se o velmi náročnou techniku zdobného probrušování barevných pigmentů. Spacey jsou vlastně tři skleněné koule, velmi elegantně spojené zlatými spojkami.
Cyril Dunděra navrhl pro Lasvit svítidlo Globe Metro. Lustr byl inspirován konkávními a konvexními tvary „čoček“ – tvarů známých z obkladů stanic pražského metra ze 70. let minulého století architekta Jaroslava Otruby.
Vznikl vizuálně silný skleněný objekt, který není retro, je současný, pouze citlivě pracuje s odkazy na českou minulost.
Oba přístupy, tedy používání ručních, téměř zapomenutých technik i úcta k české designérské historii, jsou charakterovými vlastnostmi Lasvitu, které Akademie oceňuje. Důvodem propracování do finále je ale naprosto suverénní design novinek, které letos Lasvit uvedl na trh.
Rok 2020 byl pro český design úžasný!
Gratuluji všem nominovaným!!
Jana Zielinski, ředitelka Designbloku a členka Přípravného výboru Cen Czech Grand Design
Další informace naleznete v ročence Cen Czech Grand Design 2020.