Představujeme sběratele a jejich oblíbené obrazy. Příběh díla spojeného s konkrétní lokalitou, kam se můžete vypravit i vy.
Milana Dobeše (1929) jsem vnímal vždycky jako hvězdu geometrické abstrakce a konstruktivismu. Jeho kinetické objekty a optické reliéfy jsou naprosto skvělé. V roce 2019 jsme v aule Gong u příležitosti jeho 90. narozenin připravovali velkou výstavu. A tehdy mi galerista Zdeněk Sklenář přinesl několik pláten. Byl jsem překvapený a řekl mu: „Slavíček ale přece nikdy ve Vítkovicích nebyl.“ A byl to Dobeš! Ukázalo se, že tvorbu Antonína Slavíčka jako student miloval. Nikdo o téhle jeho tvůrčí etapě nevěděl. Mě vždycky zajímají také „okraje“, jak který umělec začínal, nebo naopak, co tvořil na sklonku kariéry.
Milan Dobeš: Vítkovice, 1953
A proto jsem tenkrát do expozice vybral tři obrazy z jeho realistického období z padesátých let minulého století, které ještě nikde nebyly zveřejněny. Milan studoval v Bratislavě na Vysoké škole výtvarných umění a v roce 1953 přijel na prázdniny k nám do Vítkovic, kde jeho strýc dělal personálního ředitele. Musel ty vysoké pece malovat někde zpoza Ostravice, ze slezské strany. Obraz dnes visí v Rothschildově empírovém zámku ve sloupové síni. A když se podívám na grafiku od dvorního malíře Ostravy a Vítkovic Knippela z roku 1855, která je hned vedle něho, je úžasné vidět, jak se tohle místo za sto let proměnilo. A docela by mě zajímalo, jak bude vypadat za dalších sto let, třeba v roce 2050.
Vítkovice, 2025
Jan Světlík (1958)
Sběratel umění, kurátor výstav a podnikatel. Stojí za vizí přeměny a rozvoje Dolní oblasti Vítkovice v unikátní mezinárodně ceněný areál pro vzdělávání, popularizaci vědy a kulturní a společenské aktivity. Sbírání umění se věnuje posledních třicet let a má „na svědomí“ několik aukčních rekordů autorů české moderny. Uspořádal několik výstav a od roku 2022 provozuje Galerii Gong. Jeho příběh je zastoupen v unikátní knize rozhovorů s českými sběrateli o lásce k umění Lovci a sběrači.