Když vám do života vstoupí rakovina, všechno se otřese v základech, o to víc když třeba ještě pořád chodíte do školy. Tahle nemoc si nevybírá, s nikým nejedná v rukavičkách a rozhodně nehraje fér. Aby byl každý takový boj trochu snesitelnější, vznikl projekt Fuck Cancer, jehož cíl je jasný – udělat svět lepším a empatičtějším místem.
Takový cíl se samozřejmě snadněji řekne, než promění ve skutečnost, ve Fuck Cancer ale už dva roky dokazují, že změna je možná, ať už skrze osvětu, přímé zapojení pacientů, nebo spoluprací s dalšími organizacemi. S rakovinou mladistvých bojují vší silou a s levandulovým cylindrem na hlavě. Proč právě takový klobouk? A co všechno přivedlo projekt k životu? O tom jsme si povídali se spoluzakladatelem a místopředsedou spolku, Petrem Vančurou, který stál u jeho zrodu, a navíc má na svědomí tvorbu značky Fuck Cancer a její marketing.
David Foldyna, spoluzakladatel a předseda spolku Fuck Cancer
Petr Vančura, spoluzakladatel a místopředseda spolku Fuck Cancer
Projekt Fuck Cancer nedávno oslavil 2 roky fungování. Jak celý příběh začal?
V roce 2009 jsem měl možnost rozjet u nás charitativní projekt Movember zaměřený na zdraví mužů. S kampaní se nám tenkrát podařily skvělé věci, nejdůležitější ale byl pocit, že někomu můžete zlepšit, nebo dokonce zachránit život. Movember jsem po třech letech opustil, tyhle silné dojmy mi ale zůstaly, a i díky těmto zkušenostem jsem se potom dostal k Fuck Cancer, který jsme založili s kamarádem Davidem Foldynou. Původní nápad vznikl v rámci nadačního fondu Pink Bubble, přičemž Fuck Cancer měla být kampaň upozorňující na onkologická onemocnění mladistvých. Naši vizi jsme spolu s Davidem a v té době ještě s Martinou Šmukovou rozvíjeli, až tato prvotní myšlenka krátkodobé kampaně přerostla sama sebe. Díky energii a nápadům lidí, které se dařilo nadchnout pro naši věc a kteří se k týmu postupně přidávali, začínalo být jasné, že vzniká něco většího. Je potřeba říct, že od prvních úvah ke spuštění projektu to byl opravdu běh na dlouhou trať a hodně se toho za tu dobu změnilo. Myslím, že to všechno začalo kolem roku 2014 a projekt jsme oficiálně spustili v květnu 2022. Tomu spuštění samozřejmě předcházela spousta brainstormingu, schůzek a v posledních asi 4 letech také spousta práce týmu, který se projektu věnoval ve volném čase. Bylo proto klíčové, že se nám podařilo nadchnout a zapojit opravdu skvělé lidi, kteří chtějí pomáhat ostatním a činí tak dodnes. Bez nich by spolek Fuck Cancer nemohl fungovat.
Můžeme se ještě pozastavit u názvu projektu?
Obrat Fuck Cancer jsme si vypůjčili z jedné kauzy, která se stala v devadesátých letech na Venice Beach v Los Angeles. Místní surfař napsal do novin článek věnovaný rakovině, který zakončil právě obratem fuck cancer. Následně se strhla vlna reakcí a veřejnost byla pobouřená, že se v novinách objevuje slovo fuck, na což autor reagoval tím, že zrovna tohle slovo ho nechává klidným, problém je z jeho pohledu v tom druhém slově – cancer. A to nám přišlo tak silné, že jsme tohle spojení vzali za své.
Čím je tedy Fuck Cancer dnes?
V první řadě je to pacientská organizace, což znamená, že za ní stojí přímo onkologičtí pacienti. Snažíme se šířit osvětu a vytvářet prostor, který spojuje organizace, odborníky, pacienty a mnoho dalších. Naším cílem od začátku bylo, aby tohle těžké téma bylo vidět, chtěli jsme upozornit na to, že rakovina se týká i mladých a že je potřeba o tom mluvit a informovat. Vždy byl a bude důležitý styl a „značka“, kterou budujeme a která celou komunikaci a činnost organizace provází. Mottem naší kampaně je Empatie versus apatie, snažíme se tedy učit lidi být tu pro druhé. Například pro spolužáky onkologicky nemocných dětí je těžké s nimi mluvit, neví, jak na to. Podobných momentů je v běžném životě nemocných spousta, a právě proto má osvěta smysl. Kromě toho hájíme zájmy pacientů, protože jako spolek můžeme komunikovat se státními organizacemi, jako je ministerstvo školství nebo zdravotnictví, a přispívat tak k plošným změnám, které život pacientů usnadňují a dávají jim větší prostor soustředit se na uzdravení. Na základě všech těchto pilířů také nedávno vznikl portál Xko, což je rozcestník a první zastávka pro každého, komu do života jakýmkoliv způsobem vstoupí rakovina. Najdete tam informace, na koho se obrátit, co dělat i kontakty na lidi v podobné situaci.
Z pohledu brandingu se vám podařilo pro projekt vytvořit identitu, díky níž je nezaměnitelný. Můžete popsat, jak jste k současné podobě došli?
Naším symbolem je levandulový cylindr, který představuje odvahu a neústupnost a má superschopnost empatie. Ten nápad se zrodil na jedné akci Pink Bubble, kde se organizátorky zjevily v růžových cylindrech. Tehdy jsem hledal něco výrazného, bizarního, co upoutá pozornost a vystoupí z davu, a tyhle cylindry přesně tak působily. Náš cylindr má dnes levandulovou barvu, kterou jsme si nevybrali náhodou. Obecně platí, že každý typ rakoviny je spojován s nějakou barvou, všechny dohromady ale zastřešuje právě levandulová. A protože se věnujeme onkologickým onemocněním bez ohledu na jejich typ a zároveň je naším cílem spojovat, byla pro nás levandulová jasnou volbou. Potom jsme došli k závěru, že je potřeba, aby se s tímto symbolem pojil i nějaký příběh, a tak jsme oslovili Darka Šmída, novináře a autora novely Superpérák, který pro nás dělá copywriting. Příběhu se ujal na výbornou a na základě jeho textu vznikl ve spolupráci se studiem DRAWetc. komiks, který myšlenku našeho cylindru jasně vysvětluje a pomáhá šířit dál.
Jak dnes vnímáte svoji roli ve Fuck Cancer?
Moje role byla výrazná hlavně před spuštěním a v začátcích projektu, kdy jsem s pomocí nových nadšených kolegů vytlačil pomyslný vozík plný kamení na kopec, to byla pro mě ta nejtěžší část. Pak jsme vozík pustili z kopce dolů, kde se kameny rozletěly do všech stran a znamenají práci spousty dalších lidí. Teď už projekt běží díky skvělému týmu, našim takzvaným heroesasoldiers, tedy pacientům a těm, kteří jsou jim v jejich boji oporou, a já jsem na jeho fungování pyšný. Já se dál věnuji značce, její viditelnosti, partnerstvím a tak dále. Užívám si, že mám v marketingu volnou ruku a nikdo mi neříká, co můžu a nemůžu dělat.
Co osobně považujete v rámci projektu ze nejsilnější moment?
Dojalo mě, jak skvělý ohlas kampaň měla hned po spuštění. Je to silný pocit, když něčemu tolik věříte, dlouho na tom pracujete a samozřejmě to s sebou nese problémy a komplikace a potom se to stane skutečností. Projekt je venku a vy máte najednou díky kampani, nad kterou přemýšlíte opravdu dlouho, v prvním týdnu 7 tisíc sledujících na Instagramu, zásadním komunikačním kanálu celého projektu. To byl osobně i profesně velký okamžik. Zároveň mi udělala velkou radost reakce mladých lidí. Často o nich slyšíte, jak se o nic nezajímají a spoustu dalších špatných věcí, ale my jsme se mohli přesvědčit o opaku. Spoustě z nich to není jedno. A vynechat samozřejmě nemůžu ani moment, kdy se nám ozvala Česká televize kvůli spolupráci na seriálu Smysl pro tumor.
Tenhle projekt pro mě má ještě druhou rovinu satisfakcea tou je tým, jenž jsem už zmiňoval. K lidem, kteří dělají něcopro ostatní a kteří se snaží pomoct, chovám velký respekta moc si vážím všech, kteří s námi na Fuck Cancer pracujía posouvají projekt dál. Mým cílem je tyhle skvělé lidi neztra-tit, neztratit jejich energii a společně tvořit další projekty.
Jak může každý z nás projekt Fuck Cancer podpořit?
Každý je dobrý v něčem jiném, a proto se na nás může každý, kdo se chce do Fuck Cancer zapojit, obrátit a nabídnout pomoc v takové formě, jaká je mu nejbližší. Teď třeba sháníme šikovné lidi na tvorbu videí, ale limity na pomoc neexistují. Zároveň jsme spustili e-shop na našem webu, kde můžete projekt podpořit koupí merche.
Web: www.fuckcancer.cz
Instagram: @wtfcncr