České sklo hýří emocemi

Sdílejte

Dvě hvězdy českého sklářského nebe Bomma a Rückl, každá s jinou historií, jiným příběhem, avšak stejným cílem – zpříjemňovat náš každodenní život, a i z těch nejobyčejnějších momentů vytvářet skrze vynikající design momenty nezapomenutelné. Pod značkou Bomma, která letos slaví jubileum, se o to úspěšně stará její umělecký ředitel Václav Mlynář, ve sklárně Rückl přebírá po Ronym Pleslovi art directorské otěže Kateřina Handlová.


České sklo jako tradice, kterou si předáváme z generace na generaci, materiál šetrný k přírodě, ale i moderní design, touha po dokonalosti a neustálém zlepšování. Takové charakteristiky jsou klíčové pro dvě značky, které jsou dnes synonymem pro špičkové sklářské produkty. Sklárny Bomma a Rückl inspirují unikátními designy a neotřelými kolekcemi, opírají se o tradiční postupy a kvalitu, díky níž si za léta svého působení získaly srdce mnohých z nás. Právě tyto atributy jsou pro kreativní ředitele obou značek zásadní a na těchto základech chtějí budovat jejich odkaz i nadále. Rückl, který je dnes známý například i díky výrobě prestižních ocenění, klade dlouhodobě velký důraz na předměty každodenního použití. Designéři a skláři si zakládají na tom, že jejich sklenice, karafy nebo třeba vázy pomáhají vnášet noblesu do výjimečných i naprosto obyčejných okamžiků. „Bez krásné sklenice si nedokážu představit slavnostní okamžik i každodenní rituály, skleněná váza je pro mne spojením krásného objektu a funkčního designu v interiéru,“ dodává Kateřina Handlová, nová kreativní ředitelka značky Rückl.

O rozzáření všedních momentů se ve svých designech snaží i sklárna Bomma. Její svítidla jsou navržena tak, aby do prostoru vnesla emoci a výrazný designový prvek, díky němuž bude interiér skutečně nezapomenutelný. Ať už vás lákají organické tvary svítidel, retro kusy nebo třeba objekty připomínající zavěšené kostky ledu, místní skláři si poradí téměř s čímkoliv. Václav Mlynář, který ve firmě zastává pozici uměleckého ředitele už od roku 2017, sám zmiňuje, že „tradice a řemeslo patří mezi základní pilíře značky“. Zároveň však dodává: „Víme, jak je důležité nezaspat, a proto v Bommě neustále inovujeme a investujeme do nových technologií, které našim nejen sklářským mistrům umožňují řemeslo posouvat k absolutním limitům.“

Příběhy úspěchu

Sklárna Bomma byla založena roku 2012 a od té doby si v oboru vydobyla silnou pozici, za čímž z velké části stojí odhodlání všech zaměstnanců neustále testovat hranice toho, co je při práci se sklem lidsky a technicky možné. Každé svítidlo, co tady vznikne, tedy projde rukama několika zkušených řemeslníků, kteří přivádějí k životu jedinečný objekt schopný ozdobit jakýkoliv interiér. Běžně vytváří menší kompozice, ale i obrovské světelné instalace, jejichž prostřednictvím mohou designéři přivádět k životu své velkolepé vize a projekty. Nelze se tedy divit, že sklárna vyprodukuje denně až šest tun mimořádně kvalitního křišťálu. „Krásných instalací za sebou máme již mnoho, ale jednou z nejoblíbenějších pro mě stále zůstává instalace Stellar Dust, kterou jsme dělali společně s CMC Architekty v karlínské budově J&T banky,“ uvádí Václav, který je mimo jiné držitelem dvou ocenění Czech Grand Design, dvou mezinárodních cen za design Elle Decor, ceny POPAI, dvou cen Designbloku a řady dalších tuzemských i mezinárodních ocenění. „Bomma letos slaví desáté narozeniny a myslím si, že za tu dobu jsme již moc dobře zjistili, v čem jsou naše silné stránky. Mým cílem je vybudovat značku, která bude po celém světě znamenat synonymum kvality, osobitého nadčasového designu a kreativity. Myslím, že máme nakročeno správným směrem,“ odtajňuje plány, které, jak asi nikoho z nás nepřekvapí, míří vysoko.

Příběh rodinné sklárny Rückl sahá historicky o poznání dál. Stojí za ním jedna z nejstarších českých sklářských rodin, která svůj příběh ručně broušeného křišťálu začala psát před více než 170 lety. Za tu dobu si prošla obdobím úspěchu a silného rozmachu i dramatického obratu po jejím znárodnění po druhé světové válce. To všechno firma ustála a po sametové revoluci se opět vrátila do rukou rodiny, která jí začala vracet původní slávu. „Myslím, že velkou roli v úspěchu firmy hrálo to, že byla rodinná a všichni zaměstnanci do ní tedy vkládali srdce. Antonín Rückl byl navíc neskutečně pokrokový a inspirativní člověk, dalo by se říct i nestor českého sklářského průmyslu, který již tenkrát navazoval spolupráci s předními českými sklářskými výtvarníky, a snažil se tak vybudovat firmu moderní a inovativní, jak technologicky, tak i designově. Snažíme se na jeho odkaz a ideu navázat a věříme, že když se spojí láska a špičkové řemeslo, tak to musí fungovat,“ vysvětluje historický odkaz sklárny Kateřina Handlová.

Emoce ve skle

Sama Kateřina se v blízkosti skla pohybuje odmalička, pochází ze sklářské rodiny a materiál jí možná i právě díky tomu učaroval už v dětství. „Sklo pro mě hraje roli naprosto zásadní. Je to jedinečný materiál – křehký a transparentní, s vynikající optikou. Materiál, kde se snoubí kontrasty již při výrobě, kdy nabízí mnoho možností a technik zpracování a stejně širokou škálu omezení a problému. Materiál, jenž přináší radost a emoce díky své čistotě, transparentnosti, lehkosti i optice v sile skla. Materiál, jenž vás ale může zranit, když praskne nebo ho rozbijete,“ popisuje svou celoživotní lásku. Od střední školy až po absolutorium na UMPRUM studovala sklo, své designérské zkušenosti sbírala po celém světě a nyní je připravena je v pozici umělecké ředitelky využít pro další růst značky, která je pro ni stejně srdeční záležitostí jako sklo samotné: „Rückl vnímám jako lovebrand, který na český trh přináší tradiční i současný tableware a dokonale reprezentuje krásu českého broušeného skla. Značka, kde se propojuje tradice s kvalitou, moderním designem a špičkovým řemeslem. Rückl pro mě ztělesňuje lásku ke sklu, řemeslu, tradici a příběhu.“

Náklonnost k českému sklu projevují podle Anety Hoffmannové, nové marketingové ředitelky obou značek, i sami Češi. „Pokud bychom hodnotili oblíbenost místní výroby dle našich prodejů, tak se nebojím říct, že ji Češi vyhledávají čím dál více. Ačkoliv se obchodní strategie u obou značek liší, český trh je v obou případech velice významný,“ popisuje současnou situaci Aneta. Podle ní tkví síla obou značek hlavně v nezaměnitelném designu produktů. „Sklo je ale křehké, stejně jako dnešní doba, a je potřeba o tuto křehkou krásu náležitě pečovat,“ doplňuje. Bomma i Rückl tuto péči zajišťují díky vlastním sklárnám a týmu lidí od designérů přes skláře, brusiče po expedici, kteří jsou v různých fázích procesu vývoje a výroby v úzkém kontaktu. Výsledkem jsou produkty v té nejvyšší designové i řemeslné kvalitě, které v případě obou značek dokážou zahrát na city, ať už sledujete dechberoucí proces výroby, nebo si v showroomu prohlížíte hotové produkty. „Když jsem poprvé přišla do sklárny, okamžitě na mě dýchla magická atmosféra. Vidět ruční broušení skleničky v Rücklu nebo foukání velkého Tima v Bommě je v kontrastu prostředí sklárny nezapomenutelný zážitek,“ vzpomíná Aneta. Pokud také toužíte podívat se pod ruce sklářů a brusičů, můžete se objednat na některou z pravidelných komentovaných prohlídek sklárny Rückl, zážitek je to vskutku jedinečný.

www.bomma.cz; www.ruckl.com

Pokud se Vám líbil článek, budeme rádi když jej nasdílíte.
X
Nastavení cookies
Funkční cookies
Tyto cookies jsou nezbytné pro fungování našeho webu a nelze je deaktivovat.
Analytické cookies
Slouží především pro sběr dat ohledně chování na webu (typicky Google Analytics).
Reklamní cookies
Slouží hlavně pro remarketing (typicky Google Ads).
Uživatelská data
Personalizace reklam
Personalizační cookies
Slouží pro pokročilou analytiku a personalizaci obsahu.