Popartová barevnost, křiklavé kontrasty a motivy balancující na hraněmezi směšným a fascinujícím, neživýma přehnaně živým, krásným a ošklivým.Barbora Balgová ve Vnitroblocku představila výstavu, která dokazuje, že i kýč má v galerii své místo.
Kýč, tradičně vnímaný jako estetické faux pas, něco, co je považováno za nevkusné a co bychom si doma nejspíš nepověsili. Vizuální umělkyně Barbora Balgová ho však vidí jinak, je to pro ni plnohodnotný jazyk, který jí umožňuje komunikovat bez autocenzury, s odstupem, humorem a autenticitou. Poté, cosi uvědomila, že ji v rámci tvorby snaha o uhlazenost nenaplňuje, objevila novou cestu v estetice bizarnosti, v kýči, který nepředstírá eleganci, ale s potěšením se v ní utápí. „Inspiroval mě k tomu jeden můj klient. Když jsem mu v kanceláři předávala obraz, který si ode mne právě koupil, řekl: ‚Báro, vy děláte takové kýče.‘ Myslel to v dobrém, zrovna mi předával nemalé peníze za můj obraz a na zdi mu visel originál od Miróa.
A mně došlo, že já miluju všechny kýče, že si sbírám všechny kýčové, bizarní a surrealistické obrázky, které mě poté inspirují. A že se díky těm kýčům můžu svou tvorbou bavit, dělat si z toho srandu, a že když se bavím já, tak se pak baví i ostatní,“ vysvětluje Barbora nejen svůj přístup k tvorbě, ale i název výstavy, Kitsch Lover.Barbora svou tvorbou oslavuje svobodu, s níž lze přistupovat k obrazu světa: bez snahy zavděčit se všem, ale s odhodláním najít krásu i v tom, co je na první pohled odmítáno. Je to estetický coming out, který s jiskrou v oku prohlašuje: i kýč má v galeriisvé místo – a někdy o nás vypovídá víc než cokoli jiného.
Instagram: @balgova